Umělecké techniky a materiály, které jsou použity při tvorbě obrazů

MOKRÁ TECHNIKA - OLEJOMALBA

Technika použitá na mých obrazech vychází z klasické školy starých mistrů s prvky moderních postupů a použitých materiálů. Technika zvaná "Verdaccio" (nazelenalá barva) nebo technika "Grisaille" (monochromní odstíny šedé nebo hnědé barvy) je zastoupena na všech obrazech a následná lazurová malba v několika průhledných vrstvách dotváří detaily, které by bylo velmi těžké jinou technikou dosáhnout. Díky větší pracnosti a delšímu času zpracování, je možné obraz upravovat k vlastní představě bez časového omezení. Konečná úprava obrazu se provádí zalakováním Damarovým lakem.
Jako podkladu pro obraz se používá standardních pláten s vyšší gramáží nad 300g /mnebo moderních materiálů jako jsou podkladové ACP Bond panely.

Malířské plátno 
je textilní látka používaná jako povrchové médium pro výtvarná díla (malby), pocházejí z počátku 15. století, ve větší míře se začalo používat od 16. století v Itálii a od 17. století v ostatních evropských zemích, na úkor malby na dřevo, které předtím jako médium převládalo. Materiálem je většinou hustě a pevně tkané a proti tahu odolné plátno z jedné nebo dvou základních textilií: bavlny a lnu. Malířské plátno se upevňuje na napínací rám ze dřeva (zřídkakdy jiného materiálu), na který je pevně upnuto – hřebíky, nýty, napínáčky nebo (u současných maleb) nastřelovacími sešívačkovými sponami. Rám (někdy též zvaný „blind rám“) je nejčastěji obdélníkového tvaru. U rozměrnějších rámů může být uprostřed zpevněn dřevěnými „žebry“. Po napnutí se plátno pro malbu připraví impregnací proti protékaní svrchní barvy, (tzv. šepsováním) podkladovým akrylátovým nátěrem.

ACP Bond panely
jsou moderní hliníkové, sedvičové panely s plastovým jádrem, zabraňující nadměrným otřesům a s minimální tepelnou roztažitelností. Svrchní strany tvoří hliníkové tenké plechy ošetřené vypalovacím lakem a pro účely malby ošetřeny základním akrylovým nátěrem. Pro detailní realistickou malbu je potřeba mít kvalitní a hladký podklad a to díky vlastnostem, které v mnohém předčí klasické plátno ho považuji za jeho nástupce. ACP Bond panely jsou trvanlivým podkladem pro obrazy, které netrpí nedostatky klasických pláten ani po mnoha letech. 

SUCHÁ TECHNIKA

Pastelové malby mohou být barevně velmi bohaté, detailní a lze vytvořit velmi expresivní portréty. Pastel zaujme nejen svou enormní svítivosti, ale je také velmi odolný vůči světlu a má dlouhou životnost. Skládá se z čistých barevných pigmentů, které jsou smíchány s kaolinem a jsou lisované do jejich příslušného tvaru.
Tyto pastelky se nanáší v několika vrstvách a vzájemně mísí, tak, aby se získaly hladké přechody nebo jednotlivé odstíny. Pro barevné malování se velmi dobře hodí k dosažení speciálních efektů, jako je třeba prosvítání barevného podkladu, atd.

Pro tvorbu pastelových obrazů i portrétů jsou použity kvalitní značky měkkých pastelů jako STABILO CarbOthello, Derwent, Rembrandt, Koh-i-noor Hardtmuth nebo PITT pastely Faber-Castell. Měkké pastely jsou velmi vysoké kvality a použity jak v původním tvaru (válečky), tak i ve dřevě (pastelové tužky), což umožňuje vytvářet detailní malby a kresby.Největší novinkou je použití pastelů firmy PanPastel, které jsou velmi kvalitní umělecké pastely. Barvy si zachovávají svou živou barevnost. Mají velmi jemný sametový povrch.

Pastelové portréty i obrazy jsou na speciálně potažených papírech: Pastelmat®Claire Fontaine. Tyto speciálně potažené papíry jsou k dispozici v různých barvách a májí tloušťku 360 g / m. Hrubší, písčité plochy papíru (podobné jemnému brusnému papíru), umožňuje optimální otěr křídy, lepší přilnavost než na hladkém povrchu. Pastelmat® má ve srovnání s mnohem jemnějším Velurem, který se vyznačuje sametovým, jemně „chlupatým“ povrchem (jakoby vyčiněnou kůži), lepší přilnavostí bez nutnosti průběžně fixovat. Oba papíry patří ke špičce pro pastelovou malbu a jsou velmi trvanlivé, proto je většina obrazů právě na nich.

Kresby tužkou jsou tvořeny kvalitními uměleckými grafitovými tužkami Koh-i-noor Hardtmuth na papíře Strathmore®Artist Papers.

Všechny pastelové obrazy je nutné zabezpečit a zafixovat zasklením! Jednak proti zaprášení z venčí, tak i proto, že se jedná o křehké a prašné médium, které je choulostivé na fyzický kontakt.